Що нового

в освітній сфері

4 жовтня

🎁 Візьміть участь у розіграші подарунків до свята!

Розіграш подарунків до дня освіти
Любі колеги! До Дня працівників освіти хочемо вас порадувати приємним подарунком і оголошуємо розіграш.
✅ Умови участі дуже прості: відмітьте в коментарях під постом на нашій сторінці у фейсбуці колегу чи колежанку, якого/яку вважаєте взірцем відданості освітянській справі, прикладом роботи з дітьми і про кого має знати увесь світ.
А в понеділок, 7 жовтня, ми рандомно оберемо один із коментарів та подаруємо 2 сертифікати по 500 грн на покупки в інтернет-магазині Розетка — для вас із колегою 🎁
Випробуйте свою удачу та зробіть колезі приємно, відмітивши роботу. Нехай вам пощастить!

3 жовтня

Для українців створили посібник про втілення освітніх ініціатив у громадах

Гайдбук програми UActive про освітні ініціативи

Проєктна діяльність учнів

Гайдбук розроблений у межах навчальної частини програми для підлітків з малих громад UActive. Але охочі освітяни з будь-якого куточка України можуть отримати електронну версію посібника безкоштовно.

Насамперед гайдбук стане корисним для ініціативих учителів та менторів, котрі працюють з підлітками та хочуть навчити їх створювати проєкти й покращувати свої громади. 

В основу гайдбуку вкладена методологія, за якою працює програма UActive від фонду savED: у команду школи збираються активні школярі, які разом вивчають підходи проєктного менеджменту, та розвивають навички лідерства, критичного мислення, креативності, гнучкості. А після освітньої частини — пітчать свої задуми професійному журі та переходять до втілення ініціатив.

До створення посібника долучилися незалежні експертки Дар’я Арцимєєва та Галина Терентьєва. Нині за гайдбуком проходять програму учасники UActive із трьох областей: усього в новому сезоні беруть участь 200 учасників-школярів та 20 освітніх закладів і відповідно громад із Київщини, Чернігівщини та Миколаївщини. 

Таким чином вихід посібника у вільному доступі — це ще й спроба поділитися знаннями й підходами з освітянами з областей, де програма UActive ще не встигла поширитися. Так, активні педагоги можуть озброїтися матеріалами для впровадження освітніх ініціатив та підтримати місцеву молодь — показати шляхи розвитку рідних громад.

Гайдбук програми UActive містить:

  • вступну частину з поясненням цінностей, принципів та формату програми;
  • конкретні приклади проєктів від школярів-випускників програми;
  • 15-тижневий план занять зі школярами;
  • навчальні матеріали з додатками про проєктний менеджмент та навички 21 століття;
  • покрокові поради, інструкції й таблиці, щоб розробити та втілити проєкт від ідеї до пітчингу.

Окрім того, автори створили дві версії гайдбуку: українськомовну та англомовну. Тому навіть вчителі англійської мови за бажання можуть використовувати цей посібник, щоб проводити для учнів інтегровані уроки та позашкільні активності.

Отримати електронну версію гайдбуку можна безкоштовно. Для цього потрібно заповнити анкету за посиланням до 6 жовтня 2024 року включно. Команда програми UActive уже 7 жовтня надішле посібники на електронну пошту всім зареєстрованим охочим.

Джерело: МОН

3 жовтня

Чи відбудеться підвищення зарплат освітян у 2025 році?

Підвищення зарплат освітян у 2025 році

Налагоджуємо педагогічне спілкування

Нещодавно міністр освіти і науки Оксен Лісовий зазначав, що середня зарплата вчителя у нашій країні становить 12 тисяч гривень. Залежно від навантаження, вона може бути більшою або меншою.

Проте вчителі сподіваються на підвищення оплати праці в 2025 році. 

Як зауважив заступник міністра освіти і науки Андрій Сташків, у проєкті закону про бюджет на 2025 рік на зарплати вчителям заклали видатки на рівні 2024 року.

ТВОЄ ПІДВИЩЕННЯ КВАЛІФІКАЦІЇ Онлайн-курс для керівника та педагога. Опануєте чи удосконалите навички роботи з онлайн-інструментами
✔Як працювати у хмарних сховищах даних ✔ Як створювати ілюстровані матеріали ✔ Онлайн-сервіси для ділових комунікацій ✔ Як взаємодіяти у командах та чатах ✔ Як провести нараду чи семінар онлайн ✔

«Попри те, що кількість учнів у школах зменшується, але сума коштів разом з освітньою субвенцією, закладена у проєкті Закону про держбюджет (на 2025 рік — ред.), який ще має ухвалити Верховна Рада, — на тому ж рівні, що і минулого року», — акцентував посадовець.

У 2025 році Кабінет Міністрів України планує виділити на освіту 169,3 мільярда гривень. Це майже на 2 мільярди менше, ніж цьогоріч (171,2 мільярда гривень).

Однак, на зарплати вчителям на наступний рік заклали близько 103 мільйонів гривень освітньої субвенції. Якщо порівнювати з 2024 роком, то ця цифра не змінилася.

За матеріалами УП

3 жовтня

Коли відбудеться Радіодиктант національної єдності?

Радіодиктант національної єдності

Національно-патріотичне виховання в школі

У 2024 році Всеукраїнський радіодиктант національної єдності відбудеться у п'ятницю, 25 жовтня. Його приурочили до Дня української писемності та мови, який тепер відзначають 27 жовтня.

Проте хто буде автором тексту та хто цього року читатиме текст у прямому етері, стане відомо згодом.

Команда Українського Радіо 2000 року започаткувала Всеукраїнський радіодиктант національної єдності задля єднання навколо мови. Натомість він став щорічним найбільшим українськомовним флешмобом, який об'єднує українців і знавців української мови по всьому світові.

Курс для кожного освітянина. Допоможе удосконалити письмове та усне мовлення українською тим, хто: розмовляє українською скрізь і завжди; розмовляє українською на роботі й переходить на українську в побуті; навчає інших переходити на українську

Долучитися до радіодиктанту можна буде на всіх платформах Суспільного: телебаченні, радіо та диджиталі.

Найактивнішими учасниками флешмобу є школярі, студенти й викладачі закладів освіти. Однак щороку радіодиктант пишуть люди різного віку та найрізноманітніших професій.

До Радіодиктанту національної єдності 2023 долучилися понад пів мільйона людей на платформах Суспільного. Близько 20 тисяч листів надійшло на перевірку, а переможцями стали семеро людей.

За інформацією Суспільного

3 жовтня

🎈 Вітаємо першого учасника Всеукраїнської премії «Кращі практики органів місцевого самоврядування — 2024»

Всеукраїнська премія «Кращі практики органів місцевого самоврядування — 2024»

Зараз Україна переживає надзвичайно складний період. Проте важливо пам'ятати, що в нас є ті, хто щиро прагне до змін на краще.Саме таких лідерів ми хочемо підтримати та відзначити. І тому Цифрове видавництво Експертус спільно з Державною службою України з питань праці обирають кращу регіональну програму поліпшення стану безпеки, умов праці та виробничого середовища. Винагорода переможцю — 30000 грн.

Перший етап продемонструє залученість органів місцевого самоврядування в життя підпорядкованих закладів освіти та охорони здоров’я, другий допоможе визначити кращу регіональну політику щодо безпечного середовища і умов праці. Беріть участь у першому етапі Всеукраїнської премії — залишайте свою заявку до 1 грудня 2024 р.

Дізнатися детальніше про конкурс

Представляємо заявку від першого учасника — Лесі Дзюбак, старости Жоравського старостинського округу Яготинської міської ради

Опорний загальноосвітній навчальний заклад «Жоравський навчально – виховний комплекс «Загальноосвітня школа ІІІІ ступенів дошкільний навчальний заклад (ясла-садок)» Яготинської міської ради

Кращі практики органів місцевого самоврядування

Історія

Історія Жоравської школи почалася в 1990 році, від будівництва житла для потерпілих внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС.

1 вересня 1990 року учні приступили до занять у новій неповній середній школі, а 30 грудня 1990 року було завершено будівництво освітнього закладу. 

З 1 вересня 1992 року Жоравська ЗОШ стала функціонувати як ЗОШ І—ІІІ ступенів.

31 січня 2017 року рішенням Яготинської районної ради Київської області назву закладу змінено на Опорний загальноосвітній навчальний заклад «Жоравський навчально-виховний комплекс «Загальноосвітня школа І—ІІІ ступенів — дошкільний навчальний заклад (ясла-садок ) Яготинської районної ради Київської області».

Структура закладу освіти

До складу закладу освіти входить відокремлений підрозділ-філія «Червонівський НВК ЗОШ І ступеня — ДНЗ (ясла-садок) Яготинської районної ради Київської обл.», в якій навчається і виховується на сьогодні 50 дітей.

З 30.05.2017 року до Опорного закладу був приєднаний дитячий садок.

Загальні відомості

Загальна площа території закладу становить 2,35 га. Освітній заклад має дві окремі будівлі, в яких знаходиться безпосередньо опорний заклад та будівля дитячого садка.

Кількість учнів станом на 02.09.2024 р. — 122, вихованців дитячого садочка — 17.

У 2021 році була проведена термомодернізація — утеплення будівлі закладу освіти згідно програми Президента «Велике будівництво».

За сприяння Київської обласної адміністрації та Яготинської міської ради були виділені кошти на ремонт та обладнання їдальні закладу.

Заклад освіти має протирадіаційне укриття, яке розраховане на 210 осіб, площа 776,9 м2.

Два шкільні автобуси підвозять до опорного закладу дітей із семи сіл: Червоне, Лозовий Яр, Лемешівка, Годунівка, Гензерівка, Лебедівка, Сулимівка.

У серпні 2024 р. заклад освіти отримав другий автобус за рахунок співфінансування коштів держбюджету та коштів Яготинської міської ради.

Гуртки

В опорному закладі освіти працюють гуртки: «Козацько–лицарський гарт «Джура», «Козачата» (козацько-лицарський гарт для дітей 6-10 років), «Умілі руки».

Педагогічний склад

У закладі освіти працюють 23 педагогічні працівники, з яких:

  • 13 — спеціалісти вищої категорії;
  • 2 — спеціалісти першої категорії;
  • 4 — спеціалісти другої категорії.

Педагогічне звання «Старший учитель» мають 6 педпрацівників, нагрудний знак «Відмінник освіти» — 1 учитель.

Запрошуємо до участі і чекаємо історій успішної співпраці закладів освіти з органами місцевого самоврядування!

ВЗЯТИ УЧАСТЬ

2 жовтня

Для освітян продовжують онлайн-програму «Цифрові навички для освіти з Google»

Онлайн-навчання для освітян

НОРМАТИВКА на 2024/2025 н.р.

Google запрошує українських освітян на продовження безплатної онлайн-програми «Цифрові навички для освіти з Google»

Під час цього навчання педагоги зможуть поліпшити цифрові навички, підвищити ефективність викладання та дізнатися, як інтегрувати штучний інтелект (ШІ) в освітній процес. 

Онлайн-програма має два напрями, можна обрати один або долучитися до обох:

  • Практична програма з цифрових навичок — для всіх освітян, які цікавляться сучасними технологіями в освіті. 
  • ІТ-інтенсив — для тих, хто хоче зануритися у світ IT та поліпшити навички з програмування.

Зокрема, на освітян чекають практичні тренінги, персоналізований зворотний зв'язок, можливість отримати сертифікат та нагороди!

Детальніше про проєкт, а також зареєструватися можна за посиланням

Перший тренінг відбудеться 8 жовтня.

За матеріалами МОН

2 жовтня

Триває реєстрація на всеукраїнський конкурс «Учитель року — 2025»

Всеукраїнський конкурс «Учитель року — 2025»

Налагоджуємо педагогічне спілкування

Міністерство освіти і науки України повідомило про реєстрацію на всеукраїнський конкурс для вчителів — «Учитель року — 2025».

«Учитель року» — щорічний конкурс, який надає вчителям можливість проявити професійні навички, обмінятися досвідом із колегами та продемонструвати найкращі педагогічні практики.

Учасником конкурсу може стати вчитель, який має не менше 3 років педагогічного стажу та працює в школі чи закладі профтехосвіти. 

Як зазначили в МОН, цьогоріч вчителі змагатимуться в номінаціях «Зарубіжна література», «Історія», «Технології / Трудове навчання», «Хімія». Кожна з них — це унікальний набір завдань.

Період реєстрації триватиме до 14 жовтня 2024 року. 

Детальніше про алгоритм дій під час реєстрації та рекомендації щодо заповнення анкети учасника можна дізнатися за посиланням

За інформацією МОН

2 жовтня

Отримайте знижки на навчання до Дня працівників освіти

Отримайте знижки на навчання до Дня працівників освіти

Цього місяця ми відзначаємо День працівників освіти. Висловлюємо усім педагогам сердечну вдячність за невтомну працю, за великий талант і покликання сіяти мудрість і знання, за любов до дітей і рідного краю. Від щирого серця редакція Експертус Освіта хоче порадувати вас подарунками, адже ви заслуговуєте на особливу увагу не лише в свято, а й щодня. 

Даруємо знижку на навчання за усіма програмами Вищої школи освітнього менеджменту:

Назва програми 

Сума знижки, грн 

Успішний управлінець закладу загальної середньої освіти 

1000 

Система забезпечення якості освіти: дошкільний заклад 

500 

Система забезпечення якості освіти: нова українська школа 

500 

Самооцінювання освітньої діяльності в дошкільному закладі 

500 

Кадрові документи в закладі освіти 

500 

Накази з основної діяльності: як правильно відображати управлінські рішення 

500 

Практика формувального оцінювання 

500 

Технологія Mind Mappng в дошкільній освіті 

500 

Технологія mind mapping в освітній та управлінській діяльності 

500 

Організація інклюзивного середовища та навчання у школі 

500 

Оптимізація роботи музичного керівника засобами ІКТ 

500 

Психічне здоровʼя та невротичні розлади у дошкільників 

500 

Коректурні таблиці: як створювати та використовувати в освітньому процесі 

500 

Реалізація педагогіки партнерства та середовищного підходу в дитсадку 

500 

Цифрові технології у роботі з документами та ділових комунікаціях 

500 

Українська для освітян: експрес-курс 

-

Обирайте цікавий та корисний курс, який допоможе вам швидко та якісно робити свою роботу, не витрачати час на пошуки потрібної інформації, розробку документів та інше.

Долучайтеся до Вищої школи освітнього менеджменту!

Зателефонуйте менеджеру: 0 800 212 012 (дзвінки безплатні).

ОБРАТИ ПРОГРАМУ

2 жовтня

Знижки до Дня працівників освіти

Заберіть свій подарунковий сертифікат за передплату

Цього місяця ми відзначаємо День працівників освіти. Висловлюємо усім педагогам сердечну вдячність за невтомну працю, за великий талант і покликання сіяти мудрість і знання, за любов до дітей і рідного краю. 

Від щирого серця редакція Експертус Освіта хоче порадувати вас подарунками, адже ви заслуговуєте на особливу увагу не лише в свято, а й щодня. 

За передплату на журнал на 12 місяців ви отримуєте 3 додаткові місяці в подарунок! Це означає, що платите лише за 12, а користуєтеся журналом цілих 15 місяців!

Не пропустіть шанс — скористайтеся подарунком 

разом із Експертус Освіта! 

Шукайте поради від фахівців, які допоможуть вчасно та якісно виконувати вашу роботу та приносити користь країні. 

Оберіть свій журнал:

Практика управління закладом освіти

Практика управління дошкільним закладом

Заступник директора школи

Вихователь-методист дошкільного закладу

Музичний керівник

Медична сестра дошкільного закладу

Будьте певні, що ви матимете відповіді на всі робочі питання і під час воєнного стану, і після нашої перемоги.

Замовляйте доступ за телефоном: 0 800 212 012 (дзвінки безплатні).

Слава Україні!

Мирного неба!

1 жовтня

Долучайтеся до тренінгу з міжнародного гуманітарного права

Офлайн-тренінг для шкільних педагогів

Циклограма діяльності на місяць

Міністерство освіти і науки України анонсувало проведення тренінгу з міжнародного гуманітарного права для шкільних педагогів, який триватиме з 7-9 листопада 2024 року в одному з українських міст обласного значення.

Цей захід проводитиметься для того, щоб шкільні педагоги поглибили знання з міжнародного гуманітарного права, отримали відповіді від експертів-правозахисників на свої запитання, а також були готові викладати окремі теми міжнародного гуманітарного права для учнів під час війни. 

Організаторами тренінгу стали Програма підтримки ОБСЄ для України спільно Міністерство освіти і науки України. 

Щоб стати учасником заходу, необхідно заповнити аплікаційну форму до 18 жовтня 2024 року (до 18:00). 

Детальнішу інформацію можна знайти за посиланням на сайті ОБСЄ.

Будь-які запити щодо додаткової інформації слід надсилати на адресу: [email protected].

За інформацією МОН

1 жовтня

МОН опублікувало навчальні програми для 5–7 класів НУШ

Навчальні програми для 5–7 класів НУШ

Позапланові перевірки та інституційні аудити: чи будуть у 2024/2025 н.р.

У Міністерстві освіти і науки України опублікували навчальні програми для 5–7 класів НУШ, розроблені на основі чинних модельних навчальних програм (МНП).

Вчителі можуть брати для роботи ці програми, зокрема використовувати їх як основу для календарно-тематичного планування.

Над цими навчальними програмам працювали авторські колективи відповідних модельних програм на запит МОН. Потреба в цьому виникла у зв’язку із затвердженням змін до Типової освітньої програми для 5–9 класів і з огляду на виклики, що постали перед українською системою освіти через пандемію COVID–19 та повномасштабну війну. Під час розробки навчальних програм були взяті до уваги значні втрати в освітньому процесі, про що свідчать результати моніторингових досліджень.

Особливості навчальних програм:

  • розраховані на мінімальну кількість годин, передбачену Типовою освітньою програмою для 5–9 класів. Якщо в класі визначено більше годин з предмета / інтегрованого курсу, учитель може більше часу приділити вивченню складних / ключових тем, передбачити діяльність із подолання навчальних втрат тощо. У такому разі потрібно орієнтуватися на освітні потреби та можливості конкретного класу;
  • визначають кількість навчального часу на вивчення кожної теми;
  • повністю відповідають Державному стандарту базової середньої освіти: результати навчання і їхній обсяг, послідовність викладу результатів у межах кожної теми;
  • зміст зорієнтовано на ключову тематику, визначену базовими знаннями в стандарті. Мета змісту — забезпечувати можливість надолужувати навчальні втрати;
  • запропоновані види навчальної діяльності сприятимуть досягненню результатів навчання разом із надолуженням навчальних втрат.

На сайті освітнього відомства оприлюднено першу частину навчальних програм, розроблених на основі МНП із предметів та інтегрованих курсів таких освітніх галузей:

  • мовно-літературної;
  • математичної;
  • громадянської та історичної;
  • природничої;
  • мистецької;
  • інформатичної;
  • соціальної і здоровʼязбережувальної.

Наразі авторські колективи інших МНП продовжують працювати над створенням навчальних програм, тому перелік програм буде постійно доповнюватися.

За інформацією МОН

1 жовтня

З Днем захисників і захисниць України!

З Днем захисників і захисниць України

День захисників і захисниць України стосується кожного.

Тих, хто на фронті боронить нашу землю, і кому ми вдячні за можливість жити на своїй землі і робити кожен свою справу.

Тих, хто чекає з фронту рідних, близьких і друзів — а це чи не кожен із нас.

Тих, хто працює і донатить на перемогу, бо інакше не можна.

Тих, хто виховує дітей — аби вони зростали із усвідомленням себе українцями, із залюбленістю до Батьківщини, яка попри кількастолітню боротьбу із окупацією зберегла свою мову, традиції і віру в те, що ми незнищенні.

Із Днем захисників і захисниць України, дорогі колеги! 

Із Днем захисників і захисниць України, дорогі колеги! Пам’ятаймо про ціну мирного життя. Із вдячністю вірмо, борімося — і будьмо!

Національно-патріотичне виховання в школі

30 вересня

На уроках «Захисту України» більше не буде гендерного розподілу

Оновлення предмету "Захист України"

Налагоджуємо педагогічне спілкування

Міністерство освіти і науки України затвердило зміни до Порядку поділу класів на групи під час вивчення предмета «Захист України». Відтепер учнів і учениць 10–11 класів розподілятимуть у групи за кількістю осіб — від 8 до 15 у кожній групі.

Зокрема, раніше у Верховній Раді ухвалили Закон № 3724-IX, який скасував гендерний розподіл під час вивчення предмета «Захист України».

Відповідні зміни допоможуть вчителям більше зосередитися на практичному навчанні в менших групах, а учням — незалежно від статі опанувати базові навички для життя, самозахисту та формування оборонної свідомості.

Як зазначили в МОН, протягом 2024–2026 років модельна навчальна програма «Захист України» впроваджується в межах всеукраїнського педагогічного експерименту. Заклади освіти, які поки що викладають за старою програмою, також мають відмовитися від гендерного поділу груп.

Оновлена програма складається з 10 модулів і спрямована на розвиток практичних умінь. До них входять: домедична допомога, навички управління безпілотниками, тактична медицина, радіозв’язок та інші сучасні технології, що відповідають реаліям воєнного часу. Програма також допоможе учням розвинути емоційну стійкість і вміння діяти в екстремальних ситуаціях.

З 2027 року оновлена програма «Захист України» також стане основою для профільного вивчення, де учні зможуть обирати окремі модулі для поглибленого навчання.

Окрім того, замість звичних 45-хвилинних уроків раз на тиждень, нова програма передбачає, що уроки проводитимуть протягом усього дня один раз на місяць. Для цього в громадах створюються спеціальні навчальні осередки, які об’єднають учнів із кількох шкіл. Це дозволить більш ефективно організувати практичні заняття та надавати учням з усієї громади доступ до сучасного навчального обладнання.

Зауважимо, що в грудні держава виділила субвенцію у розмірі 1,74 млрд грн. З них — 1,64 млрд грн на забезпечення цих осередків, 100 млн спрямовано на професійний розвиток вчителів. Громади вже закуповують сучасні симулятори для управління дронами, навчальні тири та інші інтерактивні засоби, що дозволять учням опановувати практичні навички.

Джерело: МОН

30 вересня

Дати проведення учнівських олімпіад і турнірів у 2024–2025 навчальному році

Проведення учнівських олімпіад і турнірів у 2024–2025 навчальному році

Проєктна діяльність учнів

У Міністерстві освіти і науки України опублікували Наказ «Про проведення Всеукраїнських учнівських олімпіад з навчальних предметів і турнірів у 2024-2025 навчальному році».

Відповідно до наказу, Всеукраїнські учнівські олімпіади з навчальних предметів відбудуться в 4 етапи:

  • І етап — у жовтні-листопаді 2024 року,
  • ІІ етап — у листопаді 2024 року;
  • ІІІ етап — у січні 2025 року;
  • ІV етап — у березні-квітні 2025 року.

Щодо Всеукраїнських учнівські турнірів у поточному навчальному році, то вони відбудуться у 2 етапи:

  • I етап — у вересні — жовтні 2024 року;
  • II етап — у жовтні 2024 року — квітні 2025 року.

Організаційно-методичне забезпечення проведення та координацію олімпіад і турнірів здійснюватиме Національний центр «Мала академія наук», а загальне керівництво — Директорат шкільної освіти.

Згідно з Наказом, проведення заходів учнівських олімпіад і турнірів займатимуться:

  • органи управління у сфері освіти обласних і Київської міської державних (військових) адміністрацій;
  • заклади післядипломної педагогічної освіти;
  • територіальні відділення Національного центру «Мала академія наук України».

Також ці установи мають подати до НЦ «МАН»:

  • до 1 жовтня 2024 року пропозиції щодо проведення на їх базі фінальних етапів турнірів, а також пропозиції щодо програм, персонального складу оргкомітетів і журі змагань;
  • до 1 листопада 2024 року пропозиції щодо проведення на їх базі ІV етапу олімпіад;
  • до 1 грудня 2024 року пропозиції щодо персонального складу журі ІV етапу олімпіад і складу оргкомітетів;
  • до 5 березня 2025 року звіти про проведення III етапу Всеукраїнських учнівських олімпіад та заявки на участь команд у IV етапі.

Перелік Всеукраїнських учнівських олімпіад і турнірів із навчальних предметів, які проводитимуть у 2024-2025 навчальному році, можна переглянути в додатках до Наказу, який знаходиться в прикріпленому документі.

За інформацією МОН

30 вересня

Школа офлайн: Ключові зміни з 1 вересня 2025 року

Впровадження політики Школи офлайн

НОРМАТИВКА на 2024/2025 н.р.

У Міністерстві освіти і науки України ухвалили низку змін до положень, які є частиною комплексної політики «Школа офлайн». Зокрема, вони стосуються організації дистанційного навчання, індивідуального педагогічного патронажу та навчання за місцем перебування.

Відповідна політика відомства має на меті повернути дітей до очного навчання, поліпшити якість дистанційної освіти та задовольнити потреби кожної з категорій учнів: діти на прифронтових територіях, діти на ТОТ та діти за кордоном.

Як зауважили в МОН, комплексна політика «Школа офлайн» впроваджуватиметься з 1 вересня 2025 року і діятиме на період воєнного стану. Усі зміни області можуть реалізувати зараз, щоб бути готовими до наступного навчального року.

Таким чином з 1 вересня 2025 року мінімальна кількість учнів у дистанційному класі становитиме 20 осіб. Дітей, які навчаються за сімейною або екстернатною формами, не враховують в цю кількість. Індивідуальні форми навчання держава фінансуватиме окремо.

Для того щоб забезпечити тяглість освітнього процесу, дистанційні класи в одній школі повинні бути організовані для учнів з 1 по 9 клас, 1 по 11 клас, 5 по 11 клас або 8 по 11 клас (для ліцеїв).

Важливий запобіжник, який команда МОН врахувала під час доопрацювання НПА комплексної політики «Школа офлайн»:

  • Якщо жодна школа в громаді не може функціонувати, бо не виконує умови, то за рішенням засновника визначається одна найбільш спроможна школа, яка працює без дотримання вимог до наповненості класів та представленості класів кожного року навчання.
  • Якщо в громаді в жодній школі не може бути сформований конкретний клас певного року навчання, то лише один клас на громаду може мати наповнення менше ніж 20 учнів.

Щодо дистанційної освіти дітей, які перебувають за кордоном, то такі учні матимуть можливість здобувати освіту в українській системі освіти, навчаючись на сімейній, екстернатній формі та в дистанційних класах з українознавчим компонентом. Паралельне навчання за повною програмою в українській школі дистанційно та в іноземній школі очно — не передбачено.

Серед переваг цих класів:

  • Відсутність подвійного навантаження — учні вивчають лише ті предмети, яких немає в закордонних школах, відповідно до модифікованих програм, затверджених МОН. Наприклад, українська мова, українська література, географія, історія України.
  • Зручний для учня розклад, який не перетинається з розкладом у школі в країні перебування.
  • Оцінки з інших предметів перезараховують, рекомендації для перезарахування дивіться за посиланням.
  • Учитель отримує повний пакет матеріалів для цікавого проведення уроків. Також з вересня цього року почалося навчання вчителів провідних методик викладання.

Важливе уточнення: класи з українознавчим компонентом — це окреме навантаження вчителів, яке буде їм оплачуватись. Вони закладаються у формулу обрахунку освітньої субвенції.

Окрім того, діти, які переїхали внаслідок російської агресії, з 1 вересня 2025 року будуть навчатись очно у школах за місцем свого фактичного перебування. 

Курс для кожного освітянина. Допоможе удосконалити письмове та усне мовлення українською тим, хто: розмовляє українською скрізь і завжди; розмовляє українською на роботі й переходить на українську в побуті; навчає інших переходити на українську

Переміщені учні матимуть можливість залишитися на дистанційному навчанні у своїх закладах освіти за умови якщо:

  • у школах за місцем перебування немає вільних місць для очного навчання;
  • місцеві школи відповідного рівня освіти не працюють очно;
  • усі місцеві школи, де проживає учень, припинили свою діяльність.

У МОН зазначили, що очне навчання в регіонах, де це дозволяє безпекова ситуація, забезпечить дітям якісну освіту, інтеграцію в нову громаду, розвиток м’яких навичок та індивідуальний підхід учителя.

Якщо дистанційні класи з учнями, які на ТОТ продовжують працювати відповідно до оновлених правил, то учні продовжуватимуть навчання у своїх класах. В іншому разі вони можуть перейти в інший заклад освіти у межах своєї області, який продовжить функціонувати. З міркувань безпеки таке переведення може бути здійснено без заяви батьків, а відповідно до рішення ОВА.

Також доступною можливістю для дітей на ТОТ є педагогічний патронаж, тобто індивідуальна форма освіти. Педагогічний патронаж для дітей з тимчасово окупованих територій передбачає, що за кожним учнем закріплюється вчитель, який зможе разом з дитиною сформувати розклад та траєкторію навчання відповідно до її потреб.

Учень і вчитель матимуть спільний щотижневий план занять для роботи. Для початкової школи це передбачає 5 годин на одного учня, для базової — 8, а для старшої школи — 12 годин.

За матеріалами МОН

30 вересня

Скільки українських школярів навчаються за кордоном?

Кількість учнів, що перебувають за кордоном

Школа офлайн: ВЕБІНАР

Станом на 1 вересня 2024 року понад 335 тисяч учнів, перебуваючи за кордоном, продовжують навчатися в українських школах. 

Таку інформацію зазначив заступник міністра освіти і науки України Андрій Сташків, а також уточнив, що є ще учні, які перебувають поза межами системи української освіти.

Згідно з попередніми результатами, поза межами системи української освіти може перебувати від 200 до 250 тисяч учнів. Вони продовжують навчатися у школах тих країн, де вони перебувають, і не навчаються в українських.

Як зауважив заступник очільника МОН, окремий напрям політики «Школа офлайн» передбачає для учнів за кордоном певні рішення, які дозволять їм легше здобувати українську освіту, легше повертатися в Україну і легше навчатися за кордоном.

«Зараз у більшості країн, де перебувають наші учні, є обов'язок відвідувати місцеві школи. Тому ці діти ходять у місцеві школи, але для них ми пропонуємо різні варіанти: навчатися дистанційно в українських класах, за сімейною, екстернатною формами або у школах, які мають тільки українознавчі компоненти», — акцентував посадовець.

Зокрема, це програми, де є українська мова, література, історія України, географія тощо.

«Крім того, ми розробили таблиці переведення оцінок з інших предметів, отримані у закордонних школах, — наприклад, з польської чи німецької системи освіту в українську — щоб оцінки могли перезараховувати автоматично», — наголосив Андрій Сташків.

За його словами, відповідні інструменти також можна застосовувати, коли учень повертається з-за кордону в Україну та не має українських документів про освіту. Використовуючи ці рекомендації, школа може йому зарахувати результати навчання за кордоном і перевести до українського класу.

«Наші діти хочуть навчатися в українській системі освіти, але, наприклад, не можуть, дистанційно, бо їм незручно. Тож вони ходять в місцеві школи, але і в українські суботні, недільні школи. З ними ми також працюємо», — прокоментував заступник міністра освіти і науки.

Він також додав, що Міжнародна українська школа має 43 підписаних договори із закладами, де навчаються українські діти за кордоном, щоб ці учні могли отримати українські документи про освіту.

Джерело: УП

29 вересня

Які зміни у викладання історії України відбудуться в школах?

Викладання предмету історії України в школах

Школа офлайн: ВЕБІНАР

Нещодавно у Міністерстві освіти України повідомили, що можуть об'єднати історію України та всесвітню історію в один курс. Однак загалом школи можуть обирати інтегровані курси або окреме викладання предметів.

Таку інформацію зазначив заступник очільника Міносвіти України Андрій Сташків. 

Як він уточнив, у школах вже є, до прикладу, підручники «Україна і світ» для 5 — 6 класу. Це підручники, які де-факто об'єднують  історію України та всесвітню історію.

«Якщо говорити про історію, то це пов'язано з тим, що зараз, коли викладаються два різних предмети, в учнів не завжди є розуміння ролі України у всесвітній історії. Яким чином події, які відбувалися, наприклад у Європі, впливали на те, що відбувалися у цей час в Україні? І навпаки», — зауважив посадовець.

За словами заступника очільника МОН, розуміння України у світовому просторі не лише як окремої історії, а тієї, що формувала тоді суспільство й у світі — важливе.

«Багато питань і засторог щодо того, що не буде історії України. Історія України залишається — можливо, навіть у більшій кількості, ніж була до цього, адже ми пропонуємо збільшити кількість годин на викладання історії», — акцентував Андрій Сташків.

Також він додав, що у концепції реформування історичної освіти передбачили, що не менше ніж дві третини матеріалу має бути саме про історію України.

«Ми зараз готуємося працювати з авторськими колективами, вчителями, як правильно складати ці програми для вивчення історії в Новій українській школі», — наголосив заступник керівника освітнього відомства.

Нагадаємо, у Міносвіти заявили, що планують об'єднати історію України та всесвітню історію в один предмет. Чиновники вважають, що це допоможе учням краще зрозуміти роль України у світі на історичних етапах.

За матеріалами УП

29 вересня

В Україні оновлять систему військової освіти

Військова підготовка ліцеїстів

Освітні цикли — плануємо роботу з дітьми по-новому

Уряд погодив удосконалення системи військової освіти в Україні. Таким чином Концепція трансформації системи військової освіти тепер відповідатиме Закону України «Про освіту». 

Відповідну постанову розробило Міністерство оборони України. Зокрема, у відомстві розповіли про основні зміни

Як зауважили в Міноборони, відповідно до рішення Кабміну, уточнять складові структури системи військової освіти.

Зокрема, визначили мету підготовки ліцеїстів військових ліцеїв, ліцеїв з посиленою військово-фізичною підготовкою, учнів професійних коледжів з посиленою військово-фізичною підготовкою.

«Відтепер структура системи військової освіти включає початкову військову підготовку ліцеїстів військових ліцеїв та ліцеїв з посиленою військово-фізичною підготовкою замість допризовної підготовки», — акцентували в Міноборони.

Такі ліцеїсти та учні професійних коледжів з посиленою військовою та фізичною підготовкою здобуватимуть первинні загальновійськові знання, необхідні для вступу у військові заклади вищої освіти.

Відповідний підхід забезпечить безперервну освіту військових для розвитку їхньої кар'єри, вважають в Міністерстві оборони України.

За інформацією Міноборони 

29 вересня

У МОН назвали вчителів-предметників, яких не вистачає в закладах освіти

Нестача вчителів-предметників у школах

Позапланові перевірки та інституційні аудити: чи будуть у 2024/2025 н.р.

В Україні на сьогодні немає надлишкової кількості вчителів з якогось предмета. Навпаки: з певних предметів не вистачає педагогів.

Таку інформацію зазначив заступник міністра освіти і науки України Андрій Сташків, передає УП. А також назвав, які вчителі-предметники — у дефіциті.

За його словами, це насправді дуже непросте питання про дефіцит вчителів-предметників.

«По регіонах є відмінності в тому, яких вчителів не вистачає», — зауважив посадовець.

Заступник міністра освіти також акцентував, що точно немає надлишку вчителів з якогось предмета.

«Згідно з даними, які ми маємо від областей, не вистачає, вчителів фізики, хімії, іноземної мови, а також шкільних психологів», — наголосив Андрій Сташків.

Нещодавно міністр освіти і науки України Оксен Лісовий заявив, що в нашій державі спостерігають нестачу вчителів у школах. Найбільше не вистачає педагогів з трьох предметів. Мовиться про вчителів інформатики, математики, англійської мови.

Джерело: УП

29 вересня

Українські проєкти збирають фінансування в межах Глобальної ініціативи Фонду Клінтона

Фінансування українських освітніх проєктів

КОУЧИНГОВИЙ ПІДХІД : ВЕБІНАР

Нещодавно відбулася щорічна зустріч Глобальної ініціативи Фонду Клінтона на полях Генасамблеї ООН. Уперше МОН узяло участь в події та презентувало два освітні проєкти для залучення фінансування.

Основне завдання ініціативи — залучити фінансування до інноваційних проєктів, які будуть спрямовані на подолання глобальних викликів. Загальний механізм має такий вигляд: проєкти презентують перед аудиторією донорів, щоб залучити потрібну підтримку для їхньої реалізації. З моменту запуску у 2005 році CGI підтримала понад 3400 проєктів.

Серед переваг участі в цій ініціативи:

  • можливість перед світовими лідерами презентувати інноваційні проєкти, які спрямовані на подолання глобальних викликів;
  • залучення фінансування та пошук донорів на реалізацію цих проєктів.

Цьогоріч уперше МОН за ініціативою першого заступника міністра освіти і науки Євгена Кудрявця подало на участь два проєкти, щоб залучити фінансування та привернути увагу світової спільноти до викликів, з якими зараз стикається Україна.

Коротко про наші проєкти:

  • Навчальний застосунок для дітей в Україні та за кордоном «We Are Ukraine National Game», який розробляють EdEra спільно з МОН. Інтерактивний застосунок допомагатиме опановувати українську історію, культуру, географію. Це особливо важливо для українських дітей за кордоном, які матимуть змогу тримати зв’язок з Україною. Додаток також можна використовувати в школах за кордоном, щоб забезпечувати українознавчий компонент для наших учнів.
  • Інноваційні хаби — кампуси із сучасними обладнанням, лабораторіями та усім необхідним для експериментів, розробок, тестування та виробництва інноваційних продуктів у сфері, яка характерна для кожного регіону. Мета — стале економічне зростання, розвиток інновацій, стимулювання інвестицій в цю сферу. Планується, що перший хаб відкриється в Києві навесні–влітку 2025 року у співпраці з Київською школою економіки та Києво-Могилянською академією, а надалі масштабувати створення центрів інновацій всією Україною.

Відповідні проєкти вже почали збирати фінансування: приблизно 20% зібрано на створення навчального застосунку, а на центри інновацій — приблизно 40% потрібних коштів. Як зауважили в МОН, Глобальна ініціатива Фонду Клінтона може стати майданчиком для пошуку нових партнерів, донорів, щоб разом реалізувати ці проєкти та зміцнювати українську систему освіти.

За матеріалами МОН

29 вересня

Кабмін ухвалив ряд змін, які покращать установу «Школа супергероїв»

Діяльність "Школи супергероїв" в Україні

Школа офлайн: ВЕБІНАР

У Кабінеті Міністрів України ухвалили постанову «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 14 квітня 1997 р. № 346 та від 28 жовтня 2021 р. № 1160», що має розширити можливості надання освітніх послуг для дітей, які перебувають на лікуванні чи реабілітації в закладах охорони здоров’я.

Серед основних змін у організаційних та освітніх процесах «Школи супергероїв»:

  • Освіта стане безперервною не тільки для дітей, які проходять лікування та реабілітацію у закладах охорони здоров’я в Україні, а й за кордоном, щоб мінімізувати освітні втрати через пропуск занять. 
  • Педагогічні працівники будуть забезпечені державними гарантіями так само, як і педагоги закладів освіти. 
  • Планується залучити вчителів іноземних мов, а також вчителів спеціальної освіти для дітей, які перебувають у психіатричних відділеннях або закладах із надання психіатричної допомоги, з метою проведення корекційно-розвиткових активностей. 
  • «Школа супергероїв» отримає можливість використовувати приміщення закладів охорони здоров’я на безоплатній основі. Кожна кімната матиме доступ до укриттів на базі закладу охорони здоров’я.

Важливим уточненням є те, що реалізація всіх змін не потребує додаткових витрат з державного бюджету. Оптимізація посад Школи відповідно до потреб допоможе організувати залучити потрібних фахівців у межах бюджету. Забезпечення викладання іноземної мови для учнів початкових класів буде можливим завдяки перерозподілу ресурсів між іншими предметами.

«Школа супергероїв» — це мережа освітніх центрів у лікарях, яка надає освітні, корекційно-розвиткові та психолого-педагогічні послуги для дітей, які перебувають на лікуванні чи реабілітації, зокрема для дітей з особливими освітніми потребами.

За інформацією МОН

29 вересня

З Днем дошкілля!

З Днем дошкілля!

Всеукраїнський день дошкілля — свято тих, хто у своїх серцях зберігає Світ Дитинства і своєю працею наповнює цей світ. Ми дякуємо тим, хто щодня плекає найдорожчий скарб кожної мами і кожного тата. Вас називав «садівницями» відомий педагог Фрідріх Фребель. А ми бажаємо вам берегти свої наповнені любов’ю серця. Бажаємо бути пошанованими і поцінованими суспільством і батьками ваших вихованців. Спільної Перемоги усім нам — адже лише так ми збережемо Дитинство для майбутнього України.  

Ваша робота нашими очима: вітання до Дня дошкілля

26 вересня

МОН запускає проєкт для створення безбар’єрного освітнього середовища

Безбар'єрне освітнє середовище для людей з ООП

Команда психолого-педагогічного супроводу дитини з ООП

Українська система освіти потребує сучасних підходів для забезпечення безбар’єрного освітнього середовища.

Саме тому Міністерство освіти і науки запускає флагманський проєкт — «Центри підтримки студентів», який розроблено в рамках Національної стратегії зі створення безбар’єрного простору в Україні, що реалізується за ініціативи першої леді України Олени Зеленської.

Насамперед проєкт має розробити та впровадити нові підходи до забезпечення рівного доступу до освіти для всіх здобувачів, включаючи студентів з особливими освітніми потребами, у тому числі з інвалідністю, впроваджуючи безбар’єрне середовище у закладах вищої освіти.

Також центри підтримки студентів мають забезпечити фізичну, освітню та інформаційну безбар’єрність закладів вищої освіти для всіх учасників освітнього процесу.

Передумовами створення відповідного проєкту стала не тільки відсутність доступної для здобувачів вищої освіти інформації про наявність у закладі комплексної системи підтримки, але й недостатньо адаптовану до сучасних умов матеріально-технічну базу.

Мета проєкту — запровадити всебічну підтримку студентів з особливими освітніми потребами, в тому числі з інвалідністю. Серед основних завдань:

  • Індивідуальний супровід здобувачів освіти — від моменту вступу і протягом усього навчання.
  • Адаптація освітнього процесу — створення індивідуальних навчальних програм та доступних матеріалів.
  • Консультаційний супровід — надання всебічної інформаційної підтримки як студентам, так і їхнім батькам.
  • Фізична та освітня безбар’єрність — забезпечення доступу до всіх просторових і технічних елементів освітнього закладу. 

Зокрема, центри підтримки студентів можуть створюватися на базі університетів і працюватимуть у тісній взаємодії з різними підрозділами закладів. Це дозволить створити умови для ефективної інтеграції студентів з особливими освітніми потребами, в тому числі з інвалідністю в освітній процес, забезпечивши доступ до:

  • адаптованих навчальних матеріалів;
  • психологічної підтримки;
  • консультування з питань працевлаштування та подальшої кар'єри.

Як зауважила заступниця міністра освіти і науки Євгенія Смірнова, інклюзивне навчання — це фундамент для побудови суспільства, де кожна людина, незалежно від її можливостей, має шанс на самореалізацію. Створення безбар'єрного середовища у закладах вищої освіти — це не лише про зручність та доступність, але й про розвиток кадрового потенціалу країни.

Передбачається, що цей проєкт допоможе багатьом молодим людям з ООП не просто здобути освіту, а й стати активними у суспільному житті, розвивати власні стартапи, займатися підприємницькою діяльністю та робити внесок у розвиток країни. Це критично важливо для забезпечення стійкого економічного зростання держави.

Таким чином, «Центри підтримки студентів» є не лише освітньою реформою, а й одним із ключових елементів інтеграції людей з особливими освітніми потребами, у тому числі з інвалідністю, у суспільство та економіку.

Джерело: Фейсбук-сторінка Євгенії Смірнової

26 вересня

Профільні ліцеї повинні бути відокремлені від інших ланок освіти

Формування мережі профільних ліцеїв

Тиждень фокусованого навчання

У великих містах академічні ліцеї необхідно відокремлювати від початкової та базової ланок загальної середньої освіти.

Таку тезу висловив заступник голови Комітету Верховної Ради з питань освіти, науки та інновацій Сергій Колебошин під час презентації реформи профільної школи.

Як він зауважив, створення нової мережі шкіл під час реформи старшої школи потребуватиме різних підходів.

«З огляду на різноманітність населених пунктів, мережа шкіл потребуватиме різних підходів, проте великі міста, зокрема обласні центри, повинні мати відокремлені академічні ліцеї від 1–9 класів. Сподіваюся, це буде відображено в законопроєкті, це важливо для забезпечення якісних і різноманітних освітніх траєкторій», — акцентував народний депутат.

За його словами, без змін у законодавстві щодо формування мережі реформа старшої школи не може бути якісно реалізованою.

Саме тому вже готується законопроєкт про зміни до закону «Про повну загальну середню освіту», який до кінця року має бути поданий у Верховну Раду України.

Окрім того, депутат застеріг від імітації реформи під час створення нової мережі.

«Зараз майже хто завгодно може робити ці академічні та професійні ліцеї. Дуже багато де мережа, яка створюється, імітує певною мірою цю реформу», — наголосив Сергій Колебошин.

Джерело: Освіта.юа

26 вересня

Учні 5 класів отримали підручники за підтримки японських партнерів

Підручники для учнів 5 класів

Знаймо українську: практичний довідник

26 вересня відбулась офіційна церемонія вручення 1 089 838 підручників з української мови, української та зарубіжної літератури. Ці підручники Міністерству освіти і науки України передало Японське агентство міжнародного співробітництва (JICA). 

Попри складність роботи українських видавництв в умовах війни, п’ятикласники вже використовують ці підручники від початку навчального року.

Друк і передання підручників є однією з фаз Грантової програми — «Невідкладне покращення обладнання для надання освітніх послуг». Загалом на друк і передання підручників було витрачено 3 514 216,67 євро (141 135 873,47 грн) грантової допомоги. Навчальні матеріали дібрано відповідно до чинного Порядку конкурсного відбору підручників.

«З початку повномасштабного вторгнення Японія надає безпрецедентну підтримку українській системі освіти. МОН є учасником двох фаз Грантової програми на загальну суму приблизно 20 млн доларів. Ці кошти спрямовують на закупівлю обладнання для навчально-практичних центрів закладів профтехосвіти, цифрових освітніх центрів та підручники. Сьогодні ми приймаємо понад 1 млн підручників для учнів 5 класу, друк яких був профінансований коштом міжнародних донорів», — зауважив міністр освіти і науки Оксен Лісовий.

Зі свого боку Надзвичайний і Повноважний Посол Японії в Україні Мацуда Кунінорі висловив глибоку повагу всім освітянам, які щодня невтомно працюють для захисту майбутнього українських дітей.

«Для уряду Японії підтримка освіти є важливою для розвитку України. Ми передаємо приблизно одного мільйона підручників у 23 області, щоб молоде покоління могло отримувати якісні ресурси для навчання. Японія і надалі підтримуватиме Україну на шляху до її відновлення та процвітання», — акцентував Посол Японії.

«Освіта — це інвестиція в майбутнє. Незалежно від обставин, діти заслуговують на безперервну освіту. Ми й надалі будемо підтримувати створення належних умов для навчання», — зазначив голова офісу JICA в Україні Мацунага Хідекі.

Окрім того, у межах першої фази Грантової програми, Японське агентство міжнародного співробітництва вже передало комп’ютерне та інше обладнання для 85 цифрових освітніх центрів (digital learning centers — DLC). Ці центри є окремими приміщеннями у закладах освіти (школах, профтехах, коледжах тощо), які слугують укриттям та одночасно простором для навчання.

Також у лютому JICA передало 85 генераторів та 1700 планшетів для дев’яти областей: Дніпропетровської, Донецької, Миколаївської, Одеської, Харківської, Херсонської, Запорізької, Луганської та Сумської.

За інформацією МОН

25 вересня

Результати НМТ за останні 4 роки будуть дійсними для вступу до вишу

Результати НМТ для вступу до вишу

НОРМАТИВКА на 2024/2025 н.р.

У 2025 році для вступу до закладів вищої освіти будуть використовуватись результати національного мультипредметного тесту за 4 роки.

Таку норму містить законопроєкт про внесення змін до деяких законів України щодо державної підсумкової атестації та вступної кампанії 2025 року, зареєстрований у Верховній Раді.

Як зазанчається в документі, у наступному році вступники до вишів зможуть використати для вступу результати НМТ, отримані у 2022, 2023, 2024 або 2025 роках.

Джерело: Освіта.юа

25 вересня

Хто проходитиме державну підсумкову атестацію в 2025 році?

Проходження ДПА в 2025 році

Знаймо українську: практичний довідник

У 2025 році учнів 4-х, 9-х та 11-х класів вчергове планують звільнити від проходження державної підсумкової атестації.

Таку інформацію зазначено в законопроєкті Верховної Ради України. 

Відповідно до цього документа, учні, які завершують здобуття кожного рівня повної загальної середньої освіти у 2024/25 навчальному році, звільняються від проходження державної підсумкової атестації.

Таким чином учні 4-х, 9-х та 11-х класів для отримання свідоцтва досягнень або свідоцтва про здобуття базової чи повної середньої освіти не повинні проходити ДПА.

Однак учні 4-х класів тих шкіл, які братимуть участь у другому етапі пілотування ДПА, проходитимуть атестацію.

Для цих учнів проводитимуть підсумкову атестацію з української мови, читання та математики.

Дані, отримані за її підсумками, не позначаться на підсумкових оцінках учнів.

Результати такої ДПА будуть використані для уточнення підходів до оцінювання, розроблення моделі тестування, яка має забезпечувати якомога повніше охоплення обов’язкових результатів навчання, визначених новим Державним стандартом початкової освіти і чинними освітніми програмами для початкової школи.

За матеріалами Освіта.юа

25 вересня

Молоко та молочні продукти є важливою складовою здорового шкільного харчування

Всесвітній день шкільного молока

Команда психолого-педагогічного супроводу дитини з ООП

Щороку, в останню середу вересня, світ відзначає Всесвітній день шкільного молока під егідою Продовольчої та сільськогосподарської організації ООН (ФАО). Цю ініціативу спрямовано на зміцнення здоров'я дітей, формування відповідального підходу до здорового харчування серед учнів та підвищення рівня обізнаності суспільства про важливість правильного харчування школярів.

Насамперед, молоко та молочні продукти є джерелом важливих для дітей поживних речовин: кальцій, вітаміни D, А, групи В, а також цинку та селену. Як зауважують у МОЗ, регулярне споживання молочних продуктів покриває понад 50% добової потреби в кальцію.

Нині в 55 країнах впроваджено програми шкільного молока, які охоплюють приблизно 160 мільйонів дітей. Вони не лише сприяють поліпшенню харчування учнів, а й підвищують обізнаність щодо ролі здорового харчування. Такі програми діють у багатьох країнах світу, зокрема в ЄС, де з 2017 року працює комплексна програма постачання до шкіл молочних продуктів, фруктів і овочів.

Щодо України, то в нас шкільне харчування реформується з урахуванням сучасних стандартів і тенденцій здорового харчування. Це передбачає додавання до раціону українських школярів належної кількості молока та молочних продуктів. Згідно з нормами, затвердженими в межах реформи шкільного харчування, учні можуть отримувати до 250 мл* молока на день. Це важливий крок до формування здорових звичок змалку та поліпшення загального стану здоров'я дітей.

Для того, щоб залучити учнів до святкування, школи можуть організувати цікаві заходи: екскурсії на ферми, конкурси малюнків або навіть перегляди навчальних відео про молоко. 

Ознайомитися з корисною інформацією про молоко можна за посиланням  

*можуть бути зміни в нормах залежно від типу навчального закладу або віку дітей.

За інформацією МОН

25 вересня

Оновлено вимоги МОЗ щодо медоглядів працівників закладів освіти

Оновлено вимоги МОЗ щодо медоглядів працівників закладів освіти

Профілактичний медичний огляд працівників закладів освіти

Що включатиме обов'язковий профілактичний медичний огляд працівників закладів освіти з 01 жовтня 2024 року?

Обов’язковий профілактичний медичний огляд буде включати: 

лабораторні дослідження:

  • загальний аналіз крові (включно з лейкоцитарною формулою); 
  • глюкоза крові;
  • загальний аналіз сечі; 
  • серологічні дослідження крові на інфекційні хвороби; 
  • дослідження калу на виявлення гіменолепідозу та ентеробіозу;
  • бактеріологічні дослідження (лише для окремих категорій працівників);

обстеження лікарями-спеціалістами: 

  • терапевт або лікар загальної практики – сімейний лікар;
  • дерматовенеролог;
  • отоларинголог; 
  • стоматолог; 
  • психіатр;

інструментальні дослідження: 

  • вимірювання артеріального тиску; 
  • електрокардіограма; 
  • інші дослідження;

флюорографія: 

проводиться при проведенні попереднього медогляду та надалі 1 раз на рік при належності до груп підвищеного ризику розвитку туберкульозу.

Чи потрібно працівникам закладів освіти щорічно проходити флюорографію?

Відповідно до Переліку, затвердженого наказом МОЗ від 23 липня 2002 року № 280 (у редакції наказу МОЗ від 08 листопада 2023 року № 1925, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 22 листопада 2023 року за № 2013/41069), передбачено, що флюорографія проводиться при проведенні попереднього медогляду та надалі 1 раз на рік при належності до груп підвищеного ризику розвитку туберкульозу, зокрема діагностики латентної туберкульозної інфекції, відповідно до галузевих стандартів у сфері охорони здоров’я. Тобто, лише при належності до групи підвищеного ризику розвитку туберкульозу таке дослідження має проводитися 1 раз на рік. І це визначає заклад охорони здоров’я.

Перелік яких щеплень потрібно мати працівнику закладу освіти для допуску його до роботи? З якою періодичністю необхідно робити ці щеплення?

В оновленому Переліку виробництв, професій, організацій, до роботи в яких не можуть бути допущені особи, яким не зроблено щеплення проти визначених інфекційних хвороб, який набуде чинності  01.10.2024, є працівники закладів освіти.

Відповідно до абзацу 24 підпункту 20 частини 1 статті 8 Закону України “Про систему громадського здоров’я”, передбачено, що МОЗ затверджує перелік інфекційних хвороб та професій, виробництв, організацій, працівники яких підлягають обов’язковим профілактичним щепленням проти таких інфекційних хвороб. Наразі відповідний проєкт наказу розроблений МОЗ та проходить процедуру погодження у структурних підрозділах. 

Наказ МОЗ від 04 жовтня 2021 року № 2153 “Про затвердження Переліку професій, виробництв та організацій, працівники яких підлягають обов’язковим профілактичним щепленням”, який визначає обов’язкові профілактичні щеплення проти гострої респіраторної хвороби COVID-19, призупинено до кінця воєнного стану.

Психіатричний огляд працівників закладів освіти

Основною вимогою є наявність чинної довідки форми № 100-2/о на час допуску працівника до роботи. Через п’ять років працівник має проходити повторний періодичний психіатричний огляд, результати якого у вигляді довідки за формою №100-2/о надає роботодавцю.

Психіатричний огляд проводять відповідно до статті 11 Закону України “Про психіатричну допомогу”, а також додають лабораторне визначення в крові карбогідрат-дефіцитного трансферину методом капілярного електрофорезу та в сечі наркотичних засобів і психотропних речовин.

Позачерговий психіатричний огляд проводиться на вимогу роботодавця у випадку виникнення психічного розладу в проміжок часу між оглядами, при наявності згоди особи. Така процедура наразі не розроблена. Тож Служба освітнього омбудсмена наполягає на розробці такої процедури.

Вартість та оплата медогляду працівників закладів освіти

У листі МОЗ повідомило, що заклади охорони здоров’я самостійно визначають вартість своїх послуг. Відповідно до постанови КМУ від 23.05.2001 р. № 559 “Про затвердження переліку професій, виробництв та організацій, працівники яких підлягають обов’язковим профілактичним медичним оглядам, порядку проведення цих оглядів та видачі особистих медичних книжок”, витрати закладів і установ охорони здоров’я, пов’язані із проведенням обов’язкових медичних оглядів працівників бюджетних установ і організацій, покриваються за рахунок коштів, передбачених кошторисом на утримання відповідного закладу та установи охорони здоров’я.

Перекладання на педагогічних працівників витрат на проходження обов’язкових медичних оглядів є незаконним та порушує їхні права.

Джерело: Служба освітнього омбудсмена України  

24 вересня

Скільки коштів закладено в держбюджеті на 2025 рік для зарплат вчителям?

Кошти держбюджету для зарплат вчителям

Налагоджуємо педагогічне спілкування

Обсяги освітньої субвенції, що необхідні на виплату заробітної плати педагогічним працівникам закладів загальної середньої освіти на 2025 рік, враховано в обсязі 103 162,3 млн грн, тобто на рівні 2024 року.

Таку інформацію зазначили Профспілці працівників освіти і науки. А також висунули пропозиції до проєкту Державного бюджету на 2025 рік.

Як зауважили в Профспілці, відповідні обсяги субвенції не враховують забезпечення законодавчих гарантій щодо рівня посадових окладів педагогічних працівників, гарантованого статтею 61 закону «Про освіту».

Наразі найнижчий посадовий оклад педагогічного працівника становить лише 6080 грн проти гарантованих 24 000 грн, в умовах запланованого на 2025 рік розміру мінімальної заробітної плати 8000 грн.

Тому теперішній розмір посадового окладу педагогічного працівника, що встановлюється на рівні 9 тарифного розряду, на 17920 грн або у 3,9 рази менший від законодавчо гарантованого.

Через це у Профспілці наголошують, що при доопрацюванні законопроєкту мають бути закладені видатки освітньої субвенції у обсязі не менше 322,0 млрд грн, або на 219,0 млрд грн більше порівняно з запланованими, що забезпечить встановлення найнижчого посадового окладу педагогічного працівника на рівні трьох розмірів мінімальної заробітної плати з відповідною їх диференціацією залежно від кваліфікаційної категорії не менше ніж на 10%.

«Розмір мінімальної заробітної плати має бути встановлений на рівні, що забезпечить достатній життєвий рівень для себе і своєї сім'ї, що включає достатнє харчування, одяг, житло, як це гарантовано статтею 48 Конституції України. За міжнародними оцінками рівень мінімальної зарплати повинен складати приблизно 50% середньої заробітної плати у галузях економіки. Підтримуємо пропозиції Федерації профспілок України щодо встановлення з 1 січня 2025 року мінімальної заробітної плати в розмірі 10905 грн», — акцентували у повідомленні Профспілки працівників освіти і науки. 

За інформацією Профспілки працівників освіти і науки